Enkelt som 1-2-3!

Enkelt som 1-2-3!

återbäring arbetet ni redan gör.

En person med glasögon och kort hår som står inne i en träningshall. På väggen hänger fyra pilatesbollar på en ställning.
En person med glasögon och kort hår som står inne i en träningshall. På väggen hänger fyra pilatesbollar på en ställning.

Så här går det till i Splitevens samhällsvärdefabrik – tre steg som förvandlar ert arbete till stöd.

1.

Ni laddar upp era initiativ.

Beskriv det ni redan gör i er förening som stärker unga och ert lokalsamhälle – t.ex projekt och aktiviteter som innefattar inkludering, trygghet eller mental hälsa. Det konkretiserar ert värde. Ni sätter mål och delmål utifrån hur mycket stöd ni vill samla in. Ni behöver inte hitta på något nytt utan fortsätter att göra det ni gör bäst – att ge barnen en meningsfull tillvaro.

Beskriv det ni redan gör i er förening som stärker unga och ert lokalsamhälle – t.ex projekt och aktiviteter som innefattar inkludering, trygghet eller mental hälsa. Det konkretiserar ert värde. Ni sätter mål och delmål utifrån hur mycket stöd ni vill samla in. Ni behöver inte hitta på något nytt utan fortsätter att göra det ni gör bäst – att ge barnen en meningsfull tillvaro.

Beskriv det ni redan gör i er förening som stärker unga och ert lokalsamhälle – t.ex projekt och aktiviteter som innefattar inkludering, trygghet eller mental hälsa. Det konkretiserar ert värde. Ni sätter mål och delmål utifrån hur mycket stöd ni vill samla in. Ni behöver inte hitta på något nytt utan fortsätter att göra det ni gör bäst – att ge barnen en meningsfull tillvaro.

1.

Ni laddar upp era initiativ.

Beskriv det ni redan gör i er förening som stärker unga och ert lokalsamhälle – t.ex projekt och aktiviteter som innefattar inkludering, trygghet eller mental hälsa. Det konkretiserar ert värde. Ni sätter mål och delmål utifrån hur mycket stöd ni vill samla in. Ni behöver inte hitta på något nytt utan fortsätter att göra det ni gör bäst – att ge barnen en meningsfull tillvaro.

2.

Företag aktiverar initiativen.

Företag köper företagsutbildning i mental hälsa via Spliteven. I kostnaden finns öronmärkta pengar som ska fördelas till initiativ. Men det är medarbetarna som går utbildningen som väljer vilket initiativ just deras del av stödet ska gå till. På så sätt får företaget utbildning, engagemang, underlag samt fakta och berättelser till sin hållbarhetsrapportering. Det är inte sponsring – det är en gemensam investering i samhällsvärde.

Företag köper företagsutbildning i mental hälsa via Spliteven. I kostnaden finns öronmärkta pengar som ska fördelas till initiativ. Men det är medarbetarna som går utbildningen som väljer vilket initiativ just deras del av stödet ska gå till. På så sätt får företaget utbildning, engagemang, underlag samt fakta och berättelser till sin hållbarhetsrapportering. Det är inte sponsring – det är en gemensam investering i samhällsvärde.

Företag köper företagsutbildning i mental hälsa via Spliteven. I kostnaden finns öronmärkta pengar som ska fördelas till initiativ. Men det är medarbetarna som går utbildningen som väljer vilket initiativ just deras del av stödet ska gå till. På så sätt får företaget utbildning, engagemang, underlag samt fakta och berättelser till sin hållbarhetsrapportering. Det är inte sponsring – det är en gemensam investering i samhällsvärde.

2.

Företag aktiverar initiativen.

Företag köper företagsutbildning i mental hälsa via Spliteven. I kostnaden finns öronmärkta pengar som ska fördelas till initiativ. Men det är medarbetarna som går utbildningen som väljer vilket initiativ just deras del av stödet ska gå till. På så sätt får företaget utbildning, engagemang, underlag samt fakta och berättelser till sin hållbarhetsrapportering. Det är inte sponsring – det är en gemensam investering i samhällsvärde.

3.

Ni följer upp och får återbäring.

När företagen har fördelat pengarna på era initiativ, rapporterar ni vad som genomförts: antal deltagare, timmar, aktiviteter eller resultat. När den rapporteringen är klar betalas stödet ut till er. Ni behöver inte sälja, fakturera eller jaga sponsorer – bara fortsätta arbeta med det ni brinner för, och få återbäring som tack från näringslivet.

När företagen har fördelat pengarna på era initiativ, rapporterar ni vad som genomförts: antal deltagare, timmar, aktiviteter eller resultat. När den rapporteringen är klar betalas stödet ut till er. Ni behöver inte sälja, fakturera eller jaga sponsorer – bara fortsätta arbeta med det ni brinner för, och få återbäring som tack från näringslivet.

När företagen har fördelat pengarna på era initiativ, rapporterar ni vad som genomförts: antal deltagare, timmar, aktiviteter eller resultat. När den rapporteringen är klar betalas stödet ut till er. Ni behöver inte sälja, fakturera eller jaga sponsorer – bara fortsätta arbeta med det ni brinner för, och få återbäring som tack från näringslivet.

När företagen har fördelat pengarna på era initiativ, rapporterar ni vad som genomförts: antal deltagare, timmar, aktiviteter eller resultat. När den rapporteringen är klar betalas stödet ut till er. Ni behöver inte sälja, fakturera eller jaga sponsorer – bara fortsätta arbeta med det ni brinner för, och få återbäring som tack från näringslivet.

Få mer effekt med Spliteven.

Tillsammans är vi ett ekosystem, där alla har en lika viktig roll för att nå vårt gemensamma mål – att främja den mentala hälsan bland unga i Sverige. Så här drar alla delar sitt strå till stacken.


Som förening kan ni synliggöra och få stöd för den samhällseffekt ni redan skapar. Plattformen gör ert arbete mätbart, värderat och finansierat – utan att ni behöver öka administrationen.

Som företag bidrar ni till samhället och utbildar medarbetare genom samma plattform. Genom utbildningen får ni både starkare medarbetare och underlag som visar ert samhällsvärde på ett konkret och redovisningsbart sätt.

Som medarbetare i ett företag kan ni göra skillnad samtidigt som ni lär er. Plattformen stärker er egen kunskap i mental hälsa – och samtidigt kan du styra stödet till din lokala förening som gör skillnad.

Spliteven behövs
för att ni behövs.

Spliteven behövs
för att ni behövs.

Två personer som gör kullerbyttor på en löparbana med skog och en papperskorg i bakgrunden.
Två personer som gör kullerbyttor på en löparbana med skog och en papperskorg i bakgrunden.
Två personer som gör kullerbyttor på en löparbana med skog och en papperskorg i bakgrunden.

Föreningar och lokala företag har samarbetat i generationer. Tillsammans har vi skapat klubbstugor, festivaler, matchtröjor, scener, turneringar – och framför allt, gemenskap. Men världen har förändrats. Behoven är större, tryggheten bräckligare, och de strukturer som en gång bar kulturen och idrotten bär allt sämre.

Företag måste idag redovisa hur de stärker samhället i sin hållbarhetsrapportering. Det gäller även små och mellanstora verksamheter – trots att de saknar de resurser och avdelningar som stora bolag har.

Samtidigt är forskningen tydlig. Föreningar skapar precis det företag behöver till sin rapport – trygghet, tillit, delaktighet, utveckling. Dem sociala banden är precis vad företag behöver skapa för att kunna redovisa, men inte kan uppnå internt.

Därfär finns Spliteven – en plattform som knyter ihop föreningslivet med företag. På era villkor.

I korthet: Ni fortsätter göra ert. Skillnaden är att ni äntligen får betalt för värdet ni redan levererar till hela samhället. 

Tipsa en vän!

Tipsa en kanslist, kassör, sekreterare, ordförande och föreningskompis om att de behövs i rörelsen!

Du kan vara lugn, vi är också allergiska mot onödiga utskick. Din vän får bara ditt tips – inget mer.

Tipsa en vän!

Tipsa en kanslist, kassör, sekreterare, ordförande och föreningskompis om att de behövs i rörelsen!

Du kan vara lugn, vi är också allergiska mot onödiga utskick. Din vän får bara ditt tips – inget mer.

Tipsa en vän!

Tipsa en kanslist, kassör, sekreterare, ordförande och föreningskompis om att de behövs i rörelsen!

Du kan vara lugn, vi är också allergiska mot onödiga utskick. Din vän får bara ditt tips – inget mer.

Tipsa en vän!

Tipsa en kanslist, kassör, sekreterare, ordförande och föreningskompis om att de behövs i rörelsen!

Du kan vara lugn, vi är också allergiska mot onödiga utskick. Din vän får bara ditt tips – inget mer.